Nazwa kursu: ZRÓWNOWAŻONA MOBILNOŚĆ
Grupa wiekowa: dzieci i młodzież do 14 lat
Cel lekcji:
Charakterystyka uczestników:
Program lekcji - krok po kroku:
Grupa wiekowa: dzieci i młodzież do 14 lat
Tytuł lekcji: Miasto bez korków – czyli jak mądrze się przemieszczać?
Cel lekcji:
- Wprowadzenie pojęcia zrównoważonej mobilności w przystępny sposób.
- Uświadomienie, że samochód nie zawsze jest najlepszym wyborem.
- Zachęta do korzystania z transportu publicznego i aktywnych form mobilności.
- Rozbudzenie refleksji o tym, jak wygląda bezpieczna i przyjazna przestrzeń miejska.
Charakterystyka uczestników:
- Dzieci i młodzież w wieku 10–14 lat,
- uczniowie szkół podstawowych,
- uczestnicy indywidualni lub pracujący z nauczycielem/opiekunem.
Zastosowane metody:
- język obrazowy,
- przykłady z życia codziennego,
- zadania do przemyślenia,
- quiz z pytaniami jednokrotnego wyboru,
- ilustracje i podpowiedzi do rozmów z rodzicami.
Program lekcji - krok po kroku:
- Wprowadzenie – czym jest zrównoważona mobilność
- Co oznacza „mądre poruszanie się”?
- Kto ma pierwszeństwo: pieszy, rower czy samochód?
- Dlaczego zbyt dużo samochodów szkodzi – hałas, spaliny, mniej placów zabaw
- Alternatywy: spacer, rower, hulajnoga, komunikacja zbiorowa
- Co to jest integracja środków transportu (Bike&Ride, Kiss&Ride itd.)
- Wykluczenie transportowe – wyjaśnienie na przykładach z życia
- Ciekawostki – historia tramwajów, zaskakujące liczby
Uwagi dodatkowe:
- Przewidziany czas: 20 minut
- Lekcja możliwa do realizacji samodzielnie lub z nauczycielem
- Wszystkie wskazówki dla użytkownika zawarte w treści lekcji
- Dyplom do pobrania po przejściu quizu




