28 kwietnia Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podpisał umowę na wykonanie naprawy głównej piątego poziomu utrzymania P5 dla dziewięciu autobusów szynowych będących własnością województwa i eksploatowanych przez Koleje Wielkopolskie. Wykonawcą wybranym w przetargu została firma Serwis Pojazdów Szynowych.
Zakres naprawy wykracza poza standardowe czynności serwisowe. Jak podkreślił Wicemarszałek Jankowiak:
– Poza podstawowym zakresem prac w ramach przeglądu „P5”, wykonane zostaną także inne prace, które poprawią funkcjonalność i własności eksploatacyjne pojazdów oraz komfort podróży. Nastąpi wymiana rolet okiennych, wymalowanie wnętrz, wymiana tablic wewnętrznych systemu informacji pasażerskiej, wyposażenie pojazdu w system eco-driving, powiększenie strefy rowerowej, montaż nowego systemu zliczania pasażerów, wymiana kompletu tarcz hamulcowych wózków tocznych, wymiana foteli maszynistów na nowe, czy wymiana podłogi. Radiotelefony w pojazdach zostaną zmodyfikowane do standardu GSM-R. Nasza dotychczasowa współpraca z Serwisem Pojazdów Szynowych układała się dobrze, dlatego cieszy mnie, że padło na tego właśnie wykonawcę, tym bardziej, że mamy określone możliwości taborowe, więc będziemy oczekiwali na powrót poszczególnych pojazdów bez zbędnej zwłoki – mówił Wicemarszałek.
Przegląd P5 zostanie przeprowadzony na siedmiu pojazdach serii SA132 oraz dwóch SA134. Zgodnie z dokumentacją utrzymaniową spółki Koleje Wielkopolskie, czynności piątego poziomu muszą zostać wykonane najpóźniej po dziewięciu latach od wcześniejszego przeglądu „P4”, po dwudziestu latach eksploatacji lub po osiągnięciu przebiegu 2,4 mln kilometrów – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Naprawa obejmuje pełny demontaż i dokładne sprawdzenie wszystkich zespołów i podzespołów, a także wymianę zużytych elementów, aby przywrócić pojazdom ich pierwotne parametry techniczne i użytkowe oraz podnieść standard obsługi pasażerów.
Wartość podpisanej umowy wynosi ponad 93,5 mln zł brutto. Prace dla dwóch pierwszych pojazdów SA132 zostaną wykonane w terminie do 120 dni kalendarzowych od przekazania każdego z nich, natomiast dla pozostałych pojazdów SA132 i SA134 – w terminie do 110 dni. Zakończenie realizacji całego zadania przewidziano na 30 listopada 2028 roku.
Tagi:
Koleje Wielkopolskie,
modernizacja,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego