2020-11-30

Projekty złożone przez Województwo Wielkopolskie przeszły do następnego etapu



Aż 79 projektów na rewitalizację, budowę i rozbudowę linii kolejowych w Polsce przeszło do kolejnego etapu programu Kolej Plus. Realizacja wszystkich kosztowałaby 30 mld zł.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80%) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Projekty te spełniają cel Programu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.
W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.
Obecnie budżet programu to 6,5 mld złotych, zdecydowana większość propozycji nie zostanie więc zrealizowana. Zakwalifikowane projekty obejmują rewitalizację 1000 km linii (26 projektów wartych łącznie 6,4 mld zł), odbudowę 900 km (24 proj. za 11,3 mld zł) i budowę ok. 400 km nowych linii (11 projektów na kwotę 12,5 mld zł).
Wśród projektów, które zakwalifikowały się do kolejnego etapu są wszystkie złożone przez Samorząd województwa wielkopolskiego. Zaplanowane realizacje to:
- Budowa nowej linii kolejowej Turek -Konin73
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem –Czempiń
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń –Kąkolewo
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód -Szamotuły
- Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków -Rogoźno –Wągrowiec
Z liniami, na których funkcjonuje Poznańska Kolej Metropolitalna związane są trzy projekty:
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem –Czempiń
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód –Szamotuły
- Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków -Rogoźno –Wągrowiec

FOT. ARCHIWUM PKP PLK SA

Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy
 - 1