2018-10-18

Metropolitalne warsztaty planistyczne - jesień 2018



17 października 2018 roku w Stacji Ekologicznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się szkolenie „Metropolitalne warsztaty planistyczne - jesień 2018”. Spotkanie skierowane było do urzędników zainteresowanych tematyką planowania przestrzennego, a jego celem była dyskusja na temat teraźniejszych i przyszłych wyzwaniach planistycznych dotyczących obszaru Metropolii Poznań.
W pierwszej części zaproszeni prelegenci przedstawili tematy związane bezpośrednio z praktyką pracy w obszarze planowania przestrzennego. Dr Łukasz Mikuła zaprezentował zmiany w obowiązujących przepisach prawnych spowodowane wprowadzeniem specustawy mieszkaniowej. Zwrócił uwagę na zakres stosowania nowych przepisów, związanych z nimi zagrożeń, ale także szans i możliwości, które wraz z wprowadzeniem zmian w systemie planowania przestrzennego otrzymały gminy. Drugie wystąpienie dotyczyło wdrażania modelu danych przestrzennych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, którego ostateczną wersję zaprezentował dr Lech Kaczmarek. (…)
Krzysztof Mączka w prezentacji pt. „Konsultacje społeczne w planowaniu przestrzennym – dobre praktyki” przedstawił przegląd metod i technik wykorzystywanych w procesie partycypacji wraz z dobrymi i złymi przykładami ich zastosowania w praktyce. Stosowanie zaprezentowanych metod może pomóc w uatrakcyjnieniu konsultacji społecznych, zwiększeniu udziału mieszkańców w procesie decyzyjnym oraz zwiększeniu ich poparcia dla podejmowanych decyzji.
Druga część skupiała się wokół tematu estetyki przestrzeni i prób ograniczenia chaosu reklamowego. Wprowadzeniem była prezentacja dr Krzysztofa Pysznego oraz arch. Alicji Bogaleckiej-Pabisiak dotycząca podziału metropolii Poznań na obszary o różnych zasadach i warunkach sytuowania reklam. Celem wystąpienia było przedstawienie metod i wyników strefowania opartego na analizie baz danych, materiałów z Koncepcji Kierunków Rozwoju Przestrzennego Metropolii Poznań, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz przeglądu dotychczasowych rozwiązań (w tym przykładu Poznania). Zaproponowano sześć obszarów:
• obszar zurbanizowany mieszkaniowo-usługowy,
• obszar zurbanizowany przemysłowy,
• obszar przyrodniczy,
• obszar rolniczy (wiejski),
• obszar 5 i 6 – obszary staromiejskie, centra miejscowości, obszary specjalne (chronione).
W części warsztatowej uczestnicy szkolenia mieli okazję zapoznać się z elektroniczną wersją modelu strefowania, jego założeniami i problemami jakie wystąpiły podczas jego tworzenia. Uczestnicy zostali poproszeni o zapoznanie się z materiałami i w późniejszym czasie przesłanie uwag odnośnie metod wyznaczania stref, ich przebiegu i zasadności. Kontynuacją tematu ograniczania chaosu reklamowego była praca nad uniwersalnymi zasadami, które pomóc mają przedsiębiorcom i właścicielom nieruchomości w projektowaniu i sytuowaniu reklam i szyldów w sposób estetyczny. Uczestnicy, pracując w grupach, dokonali analizy zdjęć przedstawiających urządzenia reklamowe z obszaru metropolii Poznań. Ocena i opis obrazów pozwoliły na identyfikację problemów związanych z estetyką przestrzeni oraz wypracowanie zasad, których wprowadzenie może być ich rozwiązaniem. Zasady te wraz z dobrymi przykładami zostaną opracowane w formie szyldownika metropolitalnego – broszury informacyjnej dla osób umieszczających szyldy i reklamy w przestrzeni.


Tagi:
Estetyka przestrzeni, konsultacje społeczne, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, Planowanie przestrzenne, reklama, Studium uwarunkowań rozwoju przestrzennego aglomeracji poznańskiej
 - 1