Koleje Wielkopolskie otrzymały zgodę na uruchomienie weekendowych kursów komercyjnych podczas wakacji, które będą kursować ze stolicy Wielkopolski do Gdyni oraz Ustki. Przewoźnik planuje rozpocząć te połączenia w przyszłym roku. Na trasie do Gdyni KW będą bezkonkurencyjne pod względem czasu przejazdu, ponieważ pokonają ją o 10 minut szybciej niż najszybszy pociąg PKP Intercity.
W kwietniu Kolei Wielkopolskie przedstawiły plany dotyczące realizacji połączeń komercyjnych w ramach tzw. otwartego dostępu. Złożono wnioski do Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie uruchomienia kursów z Poznania do Szklarskiej Poręby, Świnoujścia, Kołobrzegu, Ustki oraz Gdyni. Urząd Transportu Kolejowego właśnie wydał pozytywne decyzje dla tras: do Ustki oraz do Gdyni.
Koleje Wielkopolskie planują uruchomienie jednej pary weekendowych połączeń do Ustki i Gdyni w soboty i niedziele, począwszy od 28 czerwca przyszłego roku aż do 2 września 2029 roku. Dodatkowo, przewoźnik zamierza uruchomić kursy 15 sierpnia w latach 2025, 2028 oraz 2029.
Na trasie do Gdyni przewidziano postoje w Gnieźnie, Inowrocławiu, Bydgoszczy Głównej, Tczewie, Gdańsku Głównym, Gdańsku Wrzeszczu, Gdańsku Oliwie oraz w Sopocie. Pociągi będą kończyć i zaczynać swoją podróż na stacji Gdynia Główna. Planowany jest wyjazd z Poznania o 6:30 i przyjazd do Gdyni Głównej o 9:33, co daje rekordowy czas przejazdu wynoszący trzy godziny i trzy minuty. Jest to czas, który obecnie nie jest osiągalny dla pociągów PKP Intercity, które są jedynymi kursującymi na tej trasie. Na razie najszybszy pociąg PKP Intercity na tej trasie, IC Gedania, pokonuje odcinek Poznań – Gdynia w trzy godziny i dwanaście minut.
W drodze powrotnej pociąg Kolei Wielkopolskich wyjedzie z Gdyni o 18:30 i dotrze do Poznania o 21:33. Przewoźnik planuje obsługiwać te połączenia jednostką EN76, czyli Elfem pierwszej generacji. W przypadku zwiększonego popytu przewidziano możliwość zestawienia składu z dwóch jednostek EN76.
Pociąg samorządowego przewoźnika do Ustki będzie zatrzymywał się na stacjach Oborniki Wielkopolskie Miasto, Rogoźno Wielkopolskie, Chodzież, Piła Główna, Szczecinek, Białogard, Koszalin, Sławno, Słupsk oraz Ustka. Czas przejazdu tą trasą wyniesie 4 godziny i 31 minut, co jest nieco lepszym czasem niż obecne kursy PKP Intercity na tej trasie, które obsługują trzy pary połączeń: Gwarek, Szyndzielnia i Przemyślanin.
Planowany wyjazd z Poznania to godzina 6:30, a przyjazd do Ustki o 11:01. Powrotny odjazd z Ustki ma miejsce o 17:00, z przyjazdem do Poznania o 21:31. Tak jak w przypadku połączenia do Gdyni, także i to połączenie będzie obsługiwane przez jednostkę EN76, czyli Elfa pierwszej generacji, z możliwością zestawienia dwóch jednostek EN76 w przypadku zwiększonego popytu.
Warto zaznaczyć, że w przypadku obu wniosków nie było konieczności przeprowadzenia badania „równowagi ekonomicznej”, ponieważ żaden podmiot, w tym PKP Intercity ani Polregio, nie złożył ostatecznie wniosku w tej sprawie. Przypomnijmy, że Polregio już obsługuje trasy z Poznania Głównego do Koszalina oraz Kołobrzegu, które częściowo pokrywają się z trasą planowaną przez Koleje Wielkopolskie do Ustki.
Tagi:
Koleje Wielkopolskie,
Transport indywidualny i zbiorowy,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego