2024-09-10

Nowa era dla Poznania: Wiceminister Infrastruktury o przyszłości stacji Poznań Główny



Wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak, przyznał, że dotychczasowe prognozy dotyczące liczby pasażerów obsługiwanych przez stację Poznań Główny mogą być niedoszacowane, a stacja wymaga znacznej przebudowy. Modernizacja ta zostanie uwzględniona jako priorytet w nowym Krajowym Programie Kolejowym, a jej zakończenie powinno nastąpić do 2040 roku.

W dniu 9 września, odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Aglomeracji Poznańskiej, które skoncentrowało się na tematyce przebudowy stacji Poznań Główny oraz budowy nowego dworca kolejowego. W spotkaniu wzięli udział parlamentarzyści, przedstawiciele władz Poznania i województwa oraz wiceminister Infrastruktury, Piotr Malepszak.

Wiceprezydentka Poznania, Natalia Weremczuk, przedstawiła propozycję nowego budynku dworca oraz układu stacyjnego. Omówiła projekt zaprezentowany w grudniu ubiegłego roku przez Urząd Miasta Poznania.

Miasto rekomenduje, aby nowy dworzec znajdował się nad nowym układem stacyjnym, co zapewniłoby wygodne i szybkie przejście między peronami a halą dworca. Proponowane rozwiązanie zakłada osiem peronów wyspowych, które umożliwiłyby lepszą i bardziej efektywną obsługę pociągów. Wzmiankowane plany są zgodne z założeniami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Projekt przewiduje również integrację dworca ze transportem miejskim, zwłaszcza tramwajowym, poprzez przesunięcie przystanku PST bliżej Mostu Dworcowego i budowę nowych przystanków tramwajowych na ul. Matyi, przed wejściem na stację i dworzec.

– Koncepcja wymaga od nas poświęcenia obecnego dworca zlokalizowanego w międzytorzu, który jest ważnym obiektem z perspektywy historii naszego miasta, ale jesteśmy na to gotowi w celu rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i dokładania połączeń, których przy obecnym układzie stacyjnym po prostu nie da się już dokładać. Poznań zasługuje na nowy dworzec i stację – podkreśliła Weremczuk.

Z przedmówczynią zgodził się Wojciech Jankowiak - Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, odpowiedzialny za organizację połączeń regionalnych – Mamy coraz większe zapotrzebowanie na przewozy, zwłaszcza w bezpośredniej bliskości Poznania. Ludzie chcą dojeżdżać do pracy koleją, ale do tego potrzeba dobrego rozkładu jazdy. My co roku chcemy dokładać tych połączeń i staramy się to robić, ale naprawdę borykamy się z ograniczoną przepustowością stacji Poznań Główny.

Weremczuk zaznaczyła, że przebudowa powinna skoncentrować się na zwiększeniu liczby peronów przelotowych, co poprawiłoby funkcjonalność stacji i zwiększyłoby jej przepustowość. – W naszym przekonaniu perony czołowe utrwalają zły schemat tej stacji i wciąż wymagają od pasażerów długich podróży z walizkami z peronu na peron. Psuje to też przepustowość całej stacji. Dobudowa peronów czołowych byłaby prowizorką a nie modelowym działaniem – przekazała Wiceprezydentka Poznania.

Wiceminister Malepszak odnosząc się do prezentacji przedstawicieli miasta wskazał, że należy zwrócić uwagę na perspektywę czasową dla poszczególnych działań. – Pewne jest to, że przed 2030 rokiem nie zaczną się tutaj (w rejonie stacji Poznań Główny) żadne prace budowlane, a Chlebak się nam zestarzeje, bowiem nie mamy tego zadania w obecnym Krajowym Programie Kolejowym ani w innych programach wieloletnich – mówił minister.

Warto zaznaczyć, iż koszt realizacji zaprezentowanej przez miasto koncepcji sięgnąłby około 5 miliardów złotych.

Wiceminister Infrastruktury podkreślił, że według prognoz stacja będzie obsługiwała 93 tysiące pasażerów rocznie do 2050 roku. – Dla takich danych stacja z ośmioma peronami wyspowymi nie jest potrzebna, natomiast ja mam spore uwagi do tych prognoz pochodzących z Pasażerskiego Modelu Transportowego realizowanego przez spółkę CPK i uważam, że 93 tysiące pasażerów osiągniemy w Poznaniu przed 2030 rokiem, dlatego zgadzam się, że powinniśmy pójść w większy zakres przebudowy i modernizacji dla stacji Poznań Główny, które przede wszystkim musi priorytetyzować pasażera – mówił Piotr Malepszak.

Malepszak zapewnił, że przebudowa Poznania Głównego stanie się priorytetem w nowym Krajowym Programie Kolejowym po 2030 roku – Przebudowa Poznania Głównego musi zakończyć się do 2040 roku. Drobiazgi nad którymi teraz pracujemy poprawią nam sytuację na 2-3 lata, ale nie gdy przekroczymy 100 tysięcy pasażerów dobowo w roku 2030.

Wspomniane drobiazgi to chociażby zwiększenie „przelotowości” obecnego układu i możliwości łączenia relacji pociągów w celu skrócenia czasu postoju na stacji Poznań Główny, co tyczy się głównie pociągów regionalnych, czy po prostu maksymalne ograniczenie czasów postoju na stacji w przypadku pociągów dalekobieżnych.


– Docelowo powinniśmy w duże zadanie budowy przelotowych peronów. Problemem poznańskiego węzła są też jednak kolizyjne układy, czy w kierunku Starołęki, czy w głównej mierze PoD przy Niestachowskiej, gdzie już przy konstrukcji rozkładu jazdy na grudzień tego roku mamy problem, żeby zmieścić w tym miejscu nowe pociągi w kierunku Krzyża i Szczecina, których ma być kilkanaście od grudnia tego roku – dodał Minister.

Podczas spotkania wspomniano także o prowadzonych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe pracach studialnych mających wykazać docelowy układ torowy konieczny dla bezproblemowego funkcjonowania stacji Poznań Główny.

– Jeśli ostatecznie zdecydujemy się na tę koncepcję, to mamy układ, który nie wyczerpie swojej przepustowości przez kolejnych 100 lat. Ja potrzebuję tego, żeby dworzec i stacja mogła docelowo obsługiwać 1000 pociągów w dobie, a na razie jest to niewiele ponad 500 dobowo – zakończył wiceminister Malepszak.


Tagi:
Aglomeracja Poznańska, Infrastruktura transportowa, modernizacja
 - 1