Metropolia Poznań - Wspólnie tworzymy rozwiązania




2022-08-22

Kolejne spalinowe Impulsy dla Kolei Wielkopolskich



W minionym roku spółka Koleje Wielkopolskie skorzystała z opcji na zakup dwóch kolejnych Impulsów zasilanych napędem spalinowym od Newagu. Niebawem ruszy ich produkcja, a według wstępnych założeń nowe pojazdy zostaną dostarczone do Wielkopolski już w drugiej połowie grudnia br.

Umowa pomiędzy Kolejami Wielkopolskim a firmą Newag podpisana została w 2019 roku. W kontrakcie zawarta została możliwość rozszerzenia zamówienia, dzięki której przewoźnik mógł kupić kolejne dwa pociągi w ramach opcji. Spółka samorządowa zdecydowała się na ten krok w październiku ubiegłego roku.

– W tym roku Koleje Wielkopolskie wzbogacą swoją flotę o dwa kolejne spalinowe pojazdy 36WEhd. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na sierpień. Od września odbywać będą się pierwsze tzw. odbiory cząstkowe. Zgodnie z aktualnym harmonogramem – odbiór techniczny (po ukończeniu produkcji, na terenie Wykonawcy) ma się obyć 19.12.2022, natomiast odbiór końcowy pojazdów (na terenie KW) planowany jest na dzień 22.12.2022. Są to oczywiście orientacyjne terminy, należy brać pod uwagę możliwe odchylenia niezależne od nas. Zgodnie z umową firma Newag na dostawę pojazdu ma czas do 30.09.2023 – informuje Beata Wagner z Wydziału Promocji i Marketingu Kolei Wielkopolskich.

Najprawdopodobniej spółka będzie dążyła do jak najszybszego wprowadzenia pojazdów, tak aby już po kliku dniach od odbioru końcowego można było korzystać z nich na wielkopolskich torach. Warto mieć na uwadze także konieczność rejestrach każdego spalinowozu w Europejskim Rejestrze Pojazdów, co może wpłynąć na czas.

Według informacji przekazanych przez Koleje Wielkopolskie, jak i przedstawicieli Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, który pełni rolę organizatora przewozów kolejowych oraz odpowiada za kształt rozkładu jazdy, pociągi z opcji będą jeździć na trasach z Poznania do Wolsztyna i Wągrowca. Obecnie, na tych trasach można już spotkać cztery bliźniacze pojazdy.

– Pojazdy Impuls 2 kupowane przez Koleje Wielkopolskie będą wykorzystywane w przewozach na liniach niezelektryfikowanych, głównie na odcinkach z Poznania do Wągrowca oraz z Poznania do Wolsztyna. Wynika to z liczby pasażerów przewożonych na tych odcinkach. Wśród linii komunikacyjnych obsługiwanych pojazdami spalinowymi odcinki te charakteryzują się największą frekwencją. W związku z tym najbardziej uzasadnione jest wykorzystanie takich trójczłonowych pojazdów właśnie w kierunkach z Poznania do Wągrowca i Wolsztyna – mówi Robert Pilarczyk.

Warto zauważyć, że również w nowych, trzyczłonowych zespołach trakcyjnych istnieje możliwość łączenia dwóch pojazdów w jeden skład. Takie rozwiązania stosowane są już zarówno na linii do Wolsztyna jak i na trasie do Wągrowca. Stosuje się je w przypadku mniej pojemnych pociągów np. SA132 czy SA134.

– W kwestii łączenia dwóch pojazdów Impuls 2 w jeden skład pociągu informuję, że jest to technicznie jak najbardziej możliwe i zostało przetestowane podczas odbiorów pojazdów, które już są wykorzystywane przez Koleje Wielkopolskie. W obecnym rozkładzie jazdy na razie nie ma planów na realizację pociągów w podwójnych zestawieniach pojazdów Impuls 2. W sytuacjach, gdy frekwencja będzie tego wymagała, będziemy rozważali takie rozwiązanie – dodaje Robert Pilarczyk.

Model Impuls 2 jest najbardziej pojemnym, spalinowym pociągiem, jakim dysponują przewoźnicy wykonujący kursy przewozowe, w ramach usług zamawianych przez województwo wielkopolskie. Dodatkowe dwie jednostki Kolei Wielkopolskich wpłyną korzystnie na sytuację taborową w regionie, gdzie kursy realizowane są praktycznie bez żadnej rezerwy taborowej.



Tagi:
Koleje Wielkopolskie, Transport indywidualny i zbiorowy, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
 - 1