Metropolia Poznań - Wspólnie tworzymy rozwiązania




2020-11-05

Renowacja dworca w Palędziu



Podniesienie standardu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, poprawa bezpieczeństwa oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca – to priorytety rozpoczynającej się przebudowy dworca w Palędziu.

PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych, dzięki czemu zabytkowy, bo pochodzący z 1900 roku dworzec, na początku 2022 roku odzyska swoje historyczne piękno. Renowację przejdzie elewacja budynku wraz detalami architektonicznymi, które podkreśli nowa nocna iluminacja. Kolorystka elewacji będzie utrzymana w odcieniach szarości, gdzie dominującym kolorem będzie mleczno-szary. Ciekawostką w projekcie przebudowy jest umiejscowienie na szczycie elewacji od strony miasta, tuż pod zadaszeniem, zegara, którego obecnie nie ma w tym miejscu. Wśród innych prac mających na celu przywrócenie dawnego wygląd dworca, warto wyróżnić odtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej, które będzie miała kolor orzechowy. To nie koniec zmian. Projekt przebudowy zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, wzmocnienie fundamentów, wykonanie nowych stropów, szybu windowego, konstrukcji zadaszenia, a także poszycia dachowego.
Metamorfozę przejdzie przestrzeń obsługi podróżnych. Zgodnie z projektem na parterze budynku zlokalizowano hol pełniący funkcję poczekalni. W jego pobliżu umiejscowiono pomieszczenie kasy biletowej, kompleks toalet oraz przyszły lokal komercyjny. Strefa obsługi podróżnych dworca będzie posiadała nowoczesny wygląd (wyposażenie, oprawy oświetleniowe etc.), choć część detali wnętrza, np. posadzka czy stolarka okienna i drzwiowa, nawiążą swoim wyglądem do historycznego charakteru budynku. W przestrzeni dworca pojawią się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej.
Istotnym elementem inwestycji jest dostosowanie budynku dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Stanie się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. W wyniku przebudowy dworca poprawi się również bezpieczeństwo w budynku, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowane zostaną nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe.
W ramach inwestycji przewidziano zastosowanie rozwiązań proekologicznych. W budynku zostaną zamontowane nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także panele fotowoltaiczne na dachu służące do pozyskiwania „zielonej energii”. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o redukcji strat ciepła poprzez docieplenie dworca, a także montaż nowej stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody.
Przebudowa dworca w Palędziu obejmie też jego bezpośrednie otoczenie. Na nowo zostanie ułożona nawierzchnia chodników, wykonane zostaną także podjazdy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach inwestycji uporządkowana zostanie zieleń, a przy placu dworcowym pojawią się nowe nasadzenia. W sąsiedztwie dworca przewidziano również montaż nowej małej architektury, czyli oświetlenia, ławek, koszy, a także zwiększenie liczby stojaków rowerowych.
Przebudowa dworca w Palędziu to jedna z trzynastu inwestycji realizowanych przez PKP S.A w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie wielkopolskim. Jej koszt to ponad 6 mln zł brutto. Jest ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą przebudowy dworca jest KWK Construction sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy, a autorem projektu przebudowy pracownia Allplan sp. z o.o.

FOT.ARCHIWUM PKP SA


Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna
 - 1